Volume 11, Issue 1 (2011)                   MJEE 2011, 11(1): 102-118 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

خرده فروشی انرژی الکتریکی با راهبرد تمرکز بر اساس یادگیری عامل هوشمند. MJEE 2011; 11 (1) :102-118
URL: http://mjee.modares.ac.ir/article-17-10363-en.html
Abstract:   (4388 Views)
–  عملکرد هوشمندانه بازیگران هدفمند و تصمیم ساز بازار خرده فروشی انرژی الکتریکی که با انواعی از روابط تجاری، رقابت و همکاری به دنبال تامین منافع خود هستند، فضای بازار شبکه توزیع هوشمند را به یک سیستم چند عاملی متشکل از عاملهای هوشمند و نامتجانس نزدیک می کند. در این مقاله مدلی چند عاملی از بازار خرده فروشی ارائه گردیده و از قابلیت یادگیری عامل خرده فروش برای قیمت دهی زمان واقعی در بازار روز بعد استفاده شده است. عامل هوشمند خرده فروش با بهره گیری از گزینه های متنوع تامین انرژی از قبیل بازار عمده فروشی و مولدهای پراکنده، بخشی از تقاضای سه عامل مشتری منطبق بر سه روش قیمت دهی ثابت، زمان- استفاده و زمان واقعی را تامین می کند. این مقاله تابع جدیدی از تقاضای مشتریان بر حسب قیمت را با هدف مدلسازی پاسخ مشتریان به قیمتهای ساعتی روز بعد پیشنهاد می دهد که از تطبیق تابع سهم بازار با تغییرات ساعتی قیمت منابع انرژی بدست می آید. در اینجا طراحی سناریوی خرید و قیمت دهی بر اساس راهبرد تمرکز بر مشتریان فعال در بازار انجام می شود و تاثیر آن در خرده فروشی با نتایج اتخاذ راهبرد کسب بیشترین سود مقایسه می گردد. ارزیابی مدل پیشنهادی در مطالعات عددی با استفاده از داده های بازار نیوانگلند ارائه می گردد.
Keywords: Q-learning, Q-learning
Full-Text [PDF 860 kb]   (2060 Downloads)    

Received: 2009/04/29 | Accepted: 2013/04/29 | Published: 2013/04/29

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.